vilket pris är du villig att betala?

Ekologisk= odlat utan bekämpningsmedel, utan kemikalier, utan gifter, med hänsyn till natur och människor.
Fairtrade= en märkning av produkter, innebär att arbetarna får rättvis lön, motverkar barnarbete & diskriminering, främjar demokrati och mänskliga rättigheter. 


Jag har slutat handla conventional clothing, alltså "vanliga" kläder.
Det borde DU också göra.  VARFÖR? 
Bomullsexemplet:
Ca 50% av alla textiler är gjorda av bomull. Bomull är den grödan som besprutas mest i hela världen.
Jag tänker inte bidra till att människor, främst från u-länder, får cancer, hudsjukdommar, andningsproblem, förorenat dricksvatten etc.
bara för att jag ska kunna köpa en billig liten t-shirt.  Klädindustrin är SJUK och GROTESK. Men det behöver inte vara så. 
Bryr du dig inte om andra kan du bry dig om dig själv: Vid konventionell bomullstillverkning odlas/framställs tyger med kemikalier
och i de flesta fall finns kemikalier kvar som din hud suger upp när du använder det färdiga plagget. Hur sexigt är det? 

Pleeeeeeease kollar in de här videorna och tänk efter vad du egentligen stödjer när du är ute på nästa shoppingrunda.
Detta är bara några exempel på hur konventionell bomullsproduktion faktiskt förstör människors liv och naturen vi alla lever i.
Ca 12 minuter av din tid. Det klarar du! 

VIDEO 1
VIDEO 2
VIDEO 3
VIDEO 4

texter:
Bomull
ekoogisk bomull vs konventionell bomull

Hoppas verkligen att ni tar er tiden och tittar på videorna och reflekterar. Men främst att ni ändrar era vanor.
Min avsikt är inte att ni ska tycka synd om "de små bönderna i utvecklingslandet".
För hur fint det är kan tänkas vara med medömkan så förändrar den inte mycket. 
Tro inte att ni inte kan påverka! Makten ligger i slutändan inte hos de stora företagen, utan hos den enskilda individen.  
Om vi slutar köpa konventionell bomull kommer företagen inte gå med vinst och då måste de ändra sin verksamhet.
För vinst=pengar, och pengar är det som styr.
Vi konsumenter har all världens makt. Vi borde använda den.

Med min stil nu kör jag second-hand/ vintage/ ekologiskt/ fairtrade/ brorsan&pappas garderob/ self made.  
And it works! Dels får man en mer unik stil och dels bidrar man till en schysst värld. 
Tro inte att det behöver vara dyrare/fulare att välja ekologiskt. Du kommer inte behöva gå runt i en brun säck
eller färglösa tygbitar. Det finns ett stort utbud av schyssta kläder. Och kom ihåg att det är DU som gör din egen stil. 
Våga vara unik och sticka ut. Världen behöver mer kreativitet. 

några exempel på hemsidor som helt eller delvis använder ekologiska och fairtrade material:
Kandee hildur.se astridgoesorganic ekoshoppa.se allisonparris

Yeh yeh yeh, Ska börja sy ett par spetstrosor åt lilla Lisa nu :] hahaha, surpise surprise guuuurl!
(Från återanvänt tyg, of course)

PUSSi


Comments
Postat av: Liborius

jag har inte gått så långt som att sluta köpa "vanliga" kläder men jag köper ekologiska och fairtrade märkta råvaror när jag handlar mat! plus att jag tar kollektivtrafiken om jag ska någonstans(om det inte är cykelavstånd)!

2012-05-11 @ 12:52:59
URL: http://liborius.blogg.se/
Postat av: hanna ♡

verkligen! :D

2012-05-11 @ 14:24:57
URL: http://heaa.blogg.se/
Postat av: ebba<33

fin blogg du har! :)

2012-05-11 @ 15:42:18
URL: http://ebbasweetbieber.blogg.se/
Postat av: Liborius

ja man måste börja någonstans:) sen att man sopsorterar och pantar burkar är ju självklart:)

2012-05-11 @ 16:04:04
URL: http://liborius.blogg.se/
Postat av: MOLLY BERGSTRÖM - Uppsala

Önskar dig en finfin helg!

PUSS

2012-05-11 @ 17:07:39
URL: http://mooollys.se
Postat av: martina

fin blogg :)

2012-05-11 @ 18:34:05
URL: http://likegossip.blogg.se/
Postat av: Frida

sv. Haha visst ge mig din adress så lägger jag dem i ett kuvert och skickar till dig :)

2012-05-12 @ 06:47:26
URL: http://nude.blogg.se/

Comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (won't be published)

URL/Blog:

Comment:

Trackback
RSS 2.0