Titta inte bort.


Jag vill göra något med mitt liv. Förändra. Hjälpa. Se möjligheterna

Jag kommer nog aldrig förstå, varför man avstår från att hjälpa trots att man kan. Varför man hellre konsumerar än ger bistånd.  Varför man köper bilar för hundratusentals kronor för att sedan skänka en tusendel så mycket till välgörenhet. Vi blundar inte för verkligeheten, för vi är väl medvetna om det mesta som sker runt om i världen.  Men vi väljer att se åt ett annat håll.  Varför?
Nationsgränser, språk, etnicitet, vad spelar det för roll när människor är i nöd?  
-Det kunde vara jag som var i den situationen, utan elektricitet, mat och rinnande vatten. Utan pengar, utan kärlek. Det där kunde vara min familj, min bror, min kompis. 

Så tänker jag. Då känns det ganska självklart att skänka pengar till välgörenhet när man ser att människor lider. Oavsett var i världen de befinner sig. Att man tänker en gång extra. 
Vi är ju alla människor.

Jag är ingen idiot. Jag inser att man vill unna sig själv saker men man kan göra gott samtidigt. Köpa rättvisemärkt, ekologiskt, skänka pengar, ge gåvobrev, öka medvetenheten, vara en god medmänniska.
Det pratas mycket om att man ska vara tacksam och tacksamhet är definitivt en fin sak. Men tacksamhet kommer inte hjälpa svältande människor. Tacksamhet kommer inte bistå med utbildning till gatubarn. Tacksamhet kommer inte skydda mot malaria, kolera eller virussjukdomar.  Pengar kan däremot vara en stor hjälp på vägen. 
Var inte snål! Pengar i plånboken har i slutändan ingen betydelse. Det är vad vi gör med dem som kommer bidra till förändring. 

Det finns så himla mycket mer att säga men jag kommer inte göra det jusst nu. 
En mening, är inte det i grund och botten vad alla söker?
Jag tror inte att själviskhet är den rätta vägen dit.



Comments
Postat av: Konstiga Lilian

Vad fint du skriver. Satsa på något inom det.



sv: Jag har en Nikon D5000. En mycket trevlig sak som jag rekomenderar! /Lilian

2011-12-03 @ 05:33:04
URL: http://konstigalilian.blogg.se/

Comment:

Name:
Remember me?

E-mail: (won't be published)

URL/Blog:

Comment:

Trackback
RSS 2.0